الاثنين، 23 مايو 2011

من الأخر كدة ايه موضوع ظباط 9 ابريل

استحملوني لاني فعلا مخنوقة علي الاخر....اول ما دخلت التوتير لقيت خبر ان الظباط اللي نزلت معانا اخدت 10 سنين سجن ،وبعد ما اتاكدت منه حبيت اكلم في كام حاجة كدة.
ذنب الظباط دول في رقابتنا كلنا وان شاء الله هنخرجهم، وذنبهم كمان في رقبة كل واحد خونهم وباعهم.
وانا اول واحدة بلوم نفسي لاني مقدرتش اعملهم حاجة، كل اللي عملته اني اعدت ادعلهم وربنا  مش هيخذلهم ابدا.
اولا الناس اللي بتقول دول غلطوا وده قانون عسكري.......مااااااشي امشي معاكم في الموضوع ده شوية
بقي  ظباط الداخلية القتلة ما اتحكموش  محاكمة عسكرية والظباط اللي نزلت التحرير  في كام اسبوع اخدوا 10 سنين قانون ايه ده وعدل ايه ده.
 يجي واحد يقول ظباط الداخلية  دول مدنين ماشي مدنين يا سيدي  بس ممكن  ظابط الشرطة ده يتعملوا محاكمة عسكرية زيه  زي اي حد الجيش بيقبض عليه او زي ما عمل في الثوار.
ثانيا الناس اللي بتقول ليه ينزلوا اصلا ما يتظهروا في ثكانتهم
يعني بالعقل كدة لو اتظهروا وفرضا ان محصلهمش حاجة حد هيعرف بيعملوا ايه، هما عايزين يوصللنا رسالة، الرسالة عمرها ما هتوصل غير لما ينزلوا معانا وبعدين ليه احنا بنقيس بمكيالين ما شومان سلم سلاحه قبل ما مبارك يتنحي.


ثالثا الناس اللي بتقول هما جايين يتحاموا في المدنين وليه منزلوش بلبس عادي
طيب اديني عقلك لو واحد لبس مدني هتعرف منين انه ظابط جيش وهو ماشي وسط مظاهرة مليونية وبعدين  اللبس الميري تأثيرة أقوي بكتير وبيدي رسالة  واضحة وصريحة  للناس اللي بتفهم.
مين قال اصلا انهم بيتحاموا في الناس  طيب تعالوا نتخيل كدة شوية؟؟؟؟؟؟؟
الظباط ديه نزلت وعرفة انها ممكن مترجعش عارفة انهم ممكن يتقتلوا او يتعدموا عشان مجرد  انهم نزلوا التحرير في يوم، ضحوا بمستقبلهم وبعائلتهم عشان حاجة واحدة ايه هي بلدهم، الظباط ديه اقسمت قسم انها تحمي مصر وشعب مصر مش تحمي اشخاص ولا كراسي ،عارفين نزلوا ليه نزلوا يبرئوا نفسهم،  لانهم شافوا  صورة الجيش ككل ابتدأت تتهز عند الشعب او يمكن شافوا تواطئ المجلس والتفافه علي الثورة.
ديه رسالة شفتها من واحد منهم علي الفيس ردا علي مقال بلال قبل ما ينزلوا بساعات.

عزيزي بلال:
الم يرد الى ذهنك ان يكون الغرض من ظهور تلك الفيديوهات ، في هذا التوقيت بالذات ، و في نفس الوقت هو إيصال تلك الصورة عن من يريدون التطهير للمؤسسة العسكرية ؟
ظهر اثنان من الضباط السابقين ، وكل منهم له موقف لاادعي براءته إزاء تقاليد و قوانين القوات المسلحة ، تحدثوا بسطحية و عصبية و عدم موضوعية ادت الى رد فعل واحد من جميع من شاههدهم ، وهو ...الإستنفار
اذا كانت حميتك لتطهير البلاد من من سرقوا اموالا يمكن كسب غيرها ، او استولوا على اراض يسهل ارجاعها ، فأين حميتك حين تعلم انه هناك من يعبث في درعك الواقي ؟ و ان هناك من استحدث من الطرق و الاليات على مدار السنين ما يمكنه من تدمير جيشك ؟ 
نحن لسنا دعاة عصيان او انقلاب او تمرد ، نحن صرخة تحذير و إعلام بما كان يدور في مؤسسة لم يكن لأي منكم اي اطلاع (او السماح بإطلاع) على مايدور فيها 
إذا كان مجرد تساؤلك عن (اظرف الولاء) ، فهي حقيقة واقعة ، واسأل فيها اي ضابط بالخدمة.
اما عن استغرابك بإنضمام هولاء القادة الى الثوار على الرغم من تلك الأظرف ، فذلك لا لشئ الا لتأكدهم من رفضنا لأي جانب اخر ، و عصياننا لأي امر اخر غير ذلك. مما كان سيهدد بإنهيار البلاد
الا يثير عندك الريب وجود طنطاوي على رأس هذه المؤسسة المحورية 20 عاما في ظل نظام ما اقترب منه احد في اي منصب الا وتلوثت يداه ،إلا من رحم ربي و اثر الفضيلة ؟
الا يثير ريبتك اجتماع اكثر من 3400 ضابط من القوات المسلحة على ما يدعون ؟ 
اخاطبك بالمنطق و العقل المجرد من اي انحياز ، لأن المركب و المصير واحد
اننا لانعلن العصيان ، ولا التمرد او الإنشقاق ، فكل منا لازم لموقعه ، ومن واتته الفرصة للذهاب الى الميدان لإيصال صرختنا ، سيفعل. و ارجو منك النظر بحيادية و لا شئ اخر. وشكرا
 _________________________________________________________
وده اغنية لظابط اسمه  محمد وديع اتسجن بسببها وبعدما طلع ،نزل التحرير ودلوقت اتسجن تاني ( ياريت تسمعوا  كلامها مناسبة جدا للموقف اللي احنا فيه)
http://www.youtube.com/watch?v=N4M7eKoD2bs


 ممكن نعد ما نفسنا شوية ونسائل المفروض نعمل ايه دلوقتي ؟؟؟؟ هل هنسبهم يأخدوا 10 سنين ونسكت مش كدة يبقي بنخون مبادئ الثورة اللي احنا عملنها ( عيش، حرية،كرامة انسانية مش الشعار ده ينطبق علي أي مصري مهما اختلفت مهنته) وياريت نلاقي اجابة قبل يوم الجمعة.
 واخيرا ممكن اقول ان الظباط دول متهوريين اه الخطة كانت لازم تبقي مختلفة اتفق معاكم،  لكن شجعان جدا ومحدش يقدر ينكرده، لان وضعهم ممكن يكون اصعب من وضع شومان.

اللهم بلغت اللهم فشهد





هناك تعليقان (2):

  1. صح والله اما خنوقة جدااااااا عشانهم ونفسى اضرب الى فى بالى بالنار

    ردحذف
  2. العسكرية لا تتعامل بالعواطف و همة عارفين كدة من بداية انضمامهم للهيئة العسكرية احسن مقولة عجبتنى النهاردة ان مصر زى واحد كان اعمى و فتح فى 25 يناير و من الفرحة اتشل بمعنى اية الثورة لا تعنى اسقاط القانون و القيم و المبادى واسقاط كل شىء على اساس دة ثورة لا كدة بقت فوضى من خطااا يعاقب وما يتمحكش بالكلام الكبير زى الشرعية الثورية دة عسكرية مافيهاش شؤعية ثورية عاوزيين يتظاهروا يستقيلوا من الجيش و يعملوا اللى عاوزينة واسف على الاطالة

    ردحذف